Her er eventbransjens crème de la crème
– I år har vi sett en signifikant økning, både i antall bidrag og kvalitet, sier juryleder Rune Bjerke, etter at reiselivsorganisasjonen HSMAI mandag kveld samlet Norges møte- og eventbransje til prisfest på Grand Hotel i Oslo, for å hedre de beste av de beste innen faget, der Nordic Choice Hotels ble kåret til Årets Eventveiviser 2016.
Det var en feststemt eventbransje som satte hverandre i stevne på Grand, hvor bransjen og HSMAI delte ut gjeve priser i mange kategorier.
Her ble disse bidragene hedret:
Beste hospitality-event
Gull: Scandic Hotels, med satsing rettet mot idretten under Skiskytter-VM
Gull: Gyro, for Fredspriskonserten
Hederlig omtale: Playroom Event, for medaljeseremoniene under Skiskytter-VM
Juryens begrunnelser:
Ved å kople seg til populære Skiskytter-VM strekker vinneren seg mot målet om å bli den foretrukne hotellkjeden for idrettssegmenter. Med blant annet konseptene TO GO og Spikersuppa, Skolebesøk, og Aktiviteter mot publikum og kunder oppnådde kjeden flere hundre tusener besøkende i Spikersuppa, 150.000 innom TO GO i Holmenkollen og 22.500 elever kom innom og lærte om hotellkjeden.
Og:
Mer enn selve fredsprisutdelingen bidrar fredspriskonserten til å gjøre fredsprisen og Norge kjent blant millioner av TV-seere. Eventbyrået sammen med Warner Bros International Television Production, Norge utviklet en eventarena som skapte en flott opplevelse tilgjengelig for alle og ikke bare for de få.
Beste konferanse
Gull: Gyro, for NHOs årskonferanse
Hederlig omtale: 6. Sans, for Abelias årskonferanse
Juryens begrunnelse:
Kunden har sammen med eventbyrået prestert å skape Norges viktigste og største næringslivskonferanse – en arena hvor samfunnsutviklingen debatteres og strategier stakes ut. Eventbyrået bistod på et tidlig planleggingsstadium og demonstrerte viktigheten av teknologi for hvordan arbeidsprosesser vil foregå i fremtiden.
Beste kundearrangement
Gull: JCP, for Atea-arrangement
Hederlig omtale: JCP, for Folkehelsa-arrangement
Hederlig omtale: Fursetgruppen, for Sommerfest 2015
Juryens begrunnelse:
Kunde sammen eventbyrået har demonstrert hvordan det er mulig å skape en kunnskapsberikende og relasjonsskapende arena for IT-bransjen og deres kunder. Vinneren viser seg frem som en hovedaktør i arbeidet med digitaliseringen av Norge for å effektivisere og styrke norsk industri og sikre arbeidsplasser. Dessuten mestrer bedriften å holde kundene engasjerte gjennom motiverte ansatte som er ambassadører for en prestasjonskultur.
Beste PR-event
Gull: JCP, for Kreftforeningen/Rosa lunch
Hederlig omtale: Gyro AS og Warner Bros International TV Production Norge AS, for Fredspriskonserten
Juryens begrunnelse:
Gjennom lavterskelaktiviteter som rosa luncher og samarbeid med aktører innenfor blant annet restaurantbransjen, kantinekjeder, matbloggere og i tillegg bruk av sosiale medier har vinneren demonstrert hvordan det er mulig å få bred redaksjonell omtale og støtte for en god sak.
Beste salgs- eller promoevent
Gull: JCP Ignite, JCPr og SCPGrey og Mindshare, for Volvo Car Norway
Hederlig omtale: 6. Sans, for Red Bull
Juryens begrunnelse:
Event brukes antagelig internasjonalt og nasjonalt oftest til produktlanseringer. Vinneren sammen eventbyrået og mediebyrået oppnådde kanskje det viktigste målet for en bilprodusent etter en kampanje, nemlig mange hundre ønsker om testkjøring. I tillegg lastet 42000 mennesker ned V-appen og disse leste 430000 artikler. Budskapet om nylanseringen ble spredt på sosiale medier.. Gjennomsnittlig brukt tid i appen var 33 minutter. 7000 deltakere på ulike fysiske eventer – vi snakker om Brand Experience – Gratulerer.
Beste event + IMC
Gull: 6. Sans, for Mood of Norway og Tine
Juryens begrunnelse:
Eventbyrået skapte et spennende samarbeid med to store norske aktører fra to forskjellige forretningsområder. Til tross for ulikhetene selger de begge norsk tradisjon. Koplingen mellom mote, design og matprodukter skapte positive synergieffekter ved bruk av event på Kongsgården, reklamefilm, sosiale medier, printannonser og egen hjemmeside.
Beste kulturevent
Gull: JCP, for Matstreif
Juryens begrunnelse:
Vinneren har bidratt i prosjektgruppen med planlegging og gjennomføring og har arrangert Norges største matfestival. Matfestivalen skal ha fokus på kunnskapsdeling både mot forbruker og mellom produsent og salgsledd/restaurant. Årets matfestival ble besøkt av 200.000 mennesker – det høyeste besøkstallet i matfestivalens historie. 91% hadde et positivt inntrykk av festivalen og 94% ville anbefale den til andre.
Beste eventinnovatør
Gull: Aftenposten og Inspiration Event Communication, for Matfestival i Oslo
Juryens begrunnelse:
Til tross for negativ utvikling i bransjen hvor mange over en lang periode har mistet og mister jobben viser vinneren en egen evne til å takle motgang ved å skape nye konsepter. Resultatet er eventopplevelser kombinert med nyhetsstoff og redaksjonelt innhold.
Beste samfunnsnyttige
Gull: Flytoget, GK og Sumeet Singh, for Turbandagen
Juryens begrunnelse:
Vinneren viser vei for et samfunnsansvarlig tankegods ved å engasjere seg i arbeide med å bryte ned fordommer og gjøre Norge bedre kjent med etnisitetsmangfoldet. Hovedtiltaket var REIS MED STIL på Oslo S. Alle med turban fikk reise gratis og flere Sikher knøt turbaner og fortalte om sin kultur. Vinneren inntar dermed rollen som en samfunnsansvarlig aktør.
Beste ROI Corporate-event
Gull: Nordic Choice Hotels og Green Hat People for Byens Beste Byrå
Juryens begrunnelse:
Vinneren har gjort en viktig jobbe i eventbransjen ved å samle aktørene til underholdende og inkluderende konkurranse. Ved å delta får byråene følelsen av å være del av en bransje i vekst samtidig som aktørene utvikler relasjoner og forretningsfremmende nettverk. Vinneren la til rette for bransjestolthet og tilhørighet samtidig som kjeden styrker egen og øvrige partneres markedsposisjon.
Beste interne event
Gull: Bedre og Bedre, for Kiwi
Hederlig omtale: Playroom Event, for Vinterkonferansen, Nordic Choice Hotels
Juryens begrunnelse:
Storslagen samling av ansatte for å styrke organisasjonskulturen gjennom deres nye konsept «BEST I GATA.» Vinneren ønsket å skape internmotivasjon ved å synliggjøre sine medarbeidere. Et flott eksempel på å skape konkurransefortrinn gjennom styrket humankapitalen ved å fremme organisasjonskultur og internmotivasjon.
Beste eksterne event
Gull: Medvind Eventbyrå, for Oslo Redd Exchange 2016
Hederlig omtale: Gyro AS og Warner Bros International TV Production Norge AS, for Fredspriskonserten
Juryens begrunnelse:
Eventbyrået har med kunden og partneren klart å gjennomføre en kompleks internasjonal konferanse. Eventet har et svært aktuelt tema omkring videre arbeid etter klimaavtalen i Paris. Målsetningen var å sette konferansen på den internasjonale dagsorden. Et av virkemidlene var å få ledere og politikere fra mange land som deltakere fra 47 forskjellige land.
– Flere og flere bedrifter bruker eventer til å bygge kultur, og benytter også i økende grad eventer som ledd i sin markedsstrategi. Derfor var det naturlig at HSMAI for tre år siden engasjerte seg mer i eventbransjen. Vi har over mange år hatt de ledende reisebyråene i Norge som medlemmer, og mange av dem har store eventavdelinger. Derfor har HSMAI nå åpnet opp for at eventbyråer kan bli medlemmer hos oss, noe som også gjenspeiles i HSMAI nye mission statement. Det er bare å gratulere de verdige vinnerne, sier HSMAIs administrerende direktør Ingunn Hofseth.
– I år har vi sett en signifikant økning, både i antall bidrag og kvalitet, sier juryleder Rune Bjerke, som til daglig er førsteamanuensis og ansvarlig for Event Management ved Høyskolen Kristiania, og får støtte av HSMAI Eventprisenes prosjektleder, Benedicte Gilroy Bøgh:
– Jeg har vært med på utviklingen fra starten av, og i år har vi fått inn rekordmange bidrag. Det er utrolig gøy og spennende å se hvor viktig denne kåringen nå er blitt for eventbransjen, sier hun.
Nordic Choice Hotels Årets Eventveiviser 2016
I løpet av prisfesten ble Nordic Choice Hotels kåret til Årets Eventveiviser 2016, for sin bruk av interne events, og sin suksess med å bruke dem for å øke humankapitalen.
– Mange bedrifter er flinke til å fokusere på kundetilfredshet, driftsresultat og marginer. Men mange glemmer at det er menneskene ute i organisasjonen som skaper resultatene. Dedikerte, dyktige og engasjerte medarbeidere er nøkkelen til suksess. Derfor bruker vi mye tid og ressurser på å investere i medarbeiderne våre. Det er også grunnen til at vi reiser på Nordic Choice Tour, og arrangerer Vinterkonferanse hvert år, sier Petter Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels.
Samtidig som prisen ble utdelt, var Stordalen og administrerende direktør Torgeir Silseth på et tre ukers roadshow. Nordic Choice Tour (se videoen under) er en serie interne events, som arrangeres på totalt ti destinasjon i Norge og Sverige, der målet er å samle alle medarbeiderne ute på hotell, som jobber med renhold, kjøkken, resepsjon, vedlikehold, markedsføring, salg og økonomi. Arrangementet inneholder talkshow, taler, prisutdelinger, artister og fest. Hver januar gjennomføres også Nordic Choice Hotels’ største kick-off, Vinterkonferansen (VK), som samler 3000 Nordic Choicere, leverandører og samarbeidspartnere. VK varer i to dager, og er fullpakket med foredragsholdere, et stjernespekket award-show og gallamiddag.
– Disse arrangementene er skapt av Nordic Choicere, for Nordic Choicere. Dette er vår adrenalin-innsprøytning med energi, mot og begeistring. Og det er minst like motiverende og inspirerende for oss som leder selskapet, som for deltagerne, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, som en bekreftelse på juryens begrunnelse:
Veiviseren oppdaget tidligere enn andre bedrifter sammenhengen mellom interne eventer, feiringer av innsats og prestasjoner, organisasjonskultur og resultater. Dessuten har vinneren vist at den bryr seg om enkeltindivider i organisasjonen, som på organisasjonskartet kan bli sett på som uviktige, men som likevel er avgjørende for nivået på kundetilfredsheten.
Veiviseren har forstått at å jobbe med engasjement, involvering og entusiasme, for å få tusenvis av ansatte til å komme på jobben, betyr redusert sykefravær.
Når bedriften innser at investeringer i interne eventer, og fokus på humankapitalen, kan redusere sykefraværet med én prosent, og kostnader med 20-25 millioner kroner, så er den en veiviser.
Se fotogalleri nederst i artikkelen.
Bransjens egne favoritter
I tillegg nominerte møte- og eventbransjen sine egne favoritter til de såkalte Bransjeprisene, i kategoriene Beste storarena, Beste intimarena, Beste eventbyrå, Beste eventleverandør, og Årets nykommer, hvor følgende nominerte stakk av med sieren, i sine respektive kategorier:
Beste storarena: Oslo Spektrum, Oslo
Beste intimarena: Vulkan Arena, Oslo
Beste eventleverandør: Konsertsystemer
Årets nykommer: Nine Yards og OneLouder
Beste eventbyrå: Gyro
– Både bidragene og de nominerte har vist et svært høyt nivå i år, som imponerte både jury og det store oppmøtet av bransjefolk, sier HSMAI-direktør Ingunn Hofseth.
– Jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke alle som har sendt inn bidrag, og alle som har nominert kandidater til bransjeprisene. Dessuten retter vi i HSMAI en stor takk til juryen, som har nedlagt et stort arbeid, og, ikke minst kveldens konferansier, den taleføre Simen A. Johannessen, som til daglig er PR-rådgiver i Gambit Hill+Knowlton, avslutter hun.
Juryen har bestått av:
Espen Hilton, forfatter og blogger
Siri Løining, innehaver av Story Days
Frode Aasheim, administrerende direktør i Norway Convention Bureau
Nina Gade Tenvik, kommersiell sjef og forretningsutvikler i Kampanje
Rune Bjerke (juryleder), førsteamanuensis og fagansvarlig for Event Management ved Høyskolen Kristiania
Vi har samlet et knippe bilder fra prisutdelingen (flere kommer senere):
Toppfoto: De feststemte deltagerne minglet før prisutdelingen på HSMAI Eventprisene i Oslo mandag 10. oktober 2016. Fotograf: Heidi Dokter.